zum Inhalt springen

Profil


Tätigkeiten an der PHTG

Bei der Professur von Prof. Dr. Sonja Perren, handelt es sich um eine Brückenprofessur der Universität Konstanz und Pädagogischen Hochschule Thurgau. Sie leitet die Arbeitsgruppe Entwicklung und Bildung in der frühen Kindheit. Das Team besteht aus PsychologInnen und ErziehungswissenschaftlerInnen.

Weitere Informationen sind auf den Webseiten der Universität Konstanz verfügbar:
https://www.bildungsforschung.uni-konstanz.de/fach/personen/arbeitsgruppe-perren/

Prorektorat Lehre

Das universitäre Lehrangebot umfasst die Bereiche Frühkindliche Bildung, Betreuung und Förderung, Entwicklung sozio-emotionaler Kompetenzen, sowie Forschungsmethoden. Das Lehrangebot steht primär Studierenden des Masterstudiengangs Frühe Kindheit offen. Ausgewählte Lehrveranstaltungen sind auf Anfrage auch für andere Studierende der Universität Konstanz und PHTG offen.

Prorektorat Forschung und Wissensmanagement

Die Forschungsschwerpunkte liegen im Bereich (a) sozio-emotionale Kompetenzen, Peerbeziehungen, und psychische Gesundheit; (b) Qualität frühkindlicher Bildung und Betreuung in Kindertagesstätten und Spielgruppen und (c) die Bedeutung von Spiel für die frühe Förderung.


Publikationen

Lara Melissa Hart, Roger Keller und Sonja Perren

Spielzeugfreier Kindergarten: Differentielle Effekte eines Präventionsprojektes zur Stärkung der Lebenskompetenzen von Kindergartenkindern

Kindheit und Entwicklung: Zeitschrift für Klinische Kinderpsychologie
10.1026/0942-5403/a000446

Linda Johansen, Gabriella Óturai, Ann-Kathrin Jaggy und Sonja Perren

Longitudinal associations between preschool children’s theory of mind, emotion understanding, and positive peer relationships

International Journal of Behavioral Development
10.1177/01650254241230642

Tatiana Diebold, Carine Burkhardt Bossi, Pablo Nischak, Sonja Lorusso und Sonja Perren

Emotionen und Emotionsregulation im Vorschulalter: Was zeigt sich im dyadischen Spiel?

Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik
10.57161/z2023-09-01

Yvonne Reyhing, Johanna Lieb, Stefanie Abt und Sonja Perren

Die iQuaKi online Weiterbildung zu Fachkraft-Kind-Interaktionen: Theoretische Verortung, methodisch-didaktische Umsetzung und Evaluation

Qualitätsentwicklung in der Frühen Bildung: Akteure – Organisationen – Systeme
10.57668/phtg-000454

Sonja Perren, Yvonne Reyhing und Johanna Lieb

Qualitätsentwicklung in der Kindertagesbetreuung durch eine web-mediierte Weiterbildung zur unterstützenden Fachkraft-Kind-Interaktion in heterogenen Kleinkindgruppen (iQuaKi): Schlussbericht

10.57668/phtg-000455


Ann-Kathrin Jaggy, Isabelle Kalkusch, Carine Burkhardt Bossi, Barbara Weiss, Fabio Sticca und Sonja Perren

The impact of social pretend play on preschoolers’ social development: Results of an experimental study

Early Childhood Research Quarterly
10.1016/j.ecresq.2023.01.012

Yvonne Reyhing und Sonja Perren

The Situation Matters!: The Effects of Educator Self-Efficacy on Interaction Quality in Child Care

Journal of Research in Childhood Education
10.1080/02568543.2022.2161678


Isabelle Kalkusch, Ann-Kathrin Jaggy, Carine Burkhardt Bossi, Barbara Weiss, Fabio Sticca und Sonja Perren

Fostering children’s social pretend play competence and social skills through play tutoring: What is the mechanism of change?

International Journal of Behavioral Development
10.1177/01650254221108163


Yvonne Reyhing, Johanna Lieb und Sonja Perren

Vom Wissen ins Handeln: Der subjektive Nutzen als Einflussfaktor für gelingenden Transfer am Beispiel einer Online-Weiterbildung für pädagogische Fachkräfte

Forschung in der Frühpädagogik XV: Transfer in der Frühpädagogik


Eveline Gutzwiller-Helfenfinger und Sonja Perren

The Moral Dimensions of Bullying at School

Handbook of Moral Development
10.4324/9781003047247-34

Johanna Lieb, Yvonne Reyhing und Sonja Perren

Der Zusammenhang von Interaktionsqualität mit dem Lern- und Sozialverhalten in der Kita: Wird dieser von der Emotionsregulation moderiert?

Lernen und Lernstörungen
10.1024/2235-0977/a000368

Run Tan und Sonja Perren

Promoting peer interactions in an inclusive preschool in China: what are teachers’ strategies?

International Journal of Inclusive Education
10.1080/13603116.2021.1879955

Run Tan, Tanja Schwab und Sonja Perren

Teachers’ beliefs about peer social interactions and their relationship to practice in Chinese inclusive preschools

International Journal of Early Years Education
10.1080/09669760.2021.1983775

Tatiana Diebold und Sonja Perren

Toddlers' peer engagement in Swiss childcare: contribution of individual and contextual characteristics

European Journal of Psychology of Education: A Journal of Education and Development
10.1007/s10212-021-00552-2


Yvonne Reyhing und Sonja Perren

Self-Efficacy in Early Childhood Education and Care: What Predicts Patterns of Stability and Change in Educator Self-Efficacy?

Frontiers in Education
10.3389/feduc.2021.634275

Sonja Perren, Isabelle Kalkusch, Ann-Kathrin Jaggy, Carine Burkhardt Bossi, Barbara Weiss und Fabio Sticca

Förderung von Peerbeziehungen durch soziales Fantasiespiel: eine wirksame Interventionsstrategie bei Kindern mit eingeschränktem Sprachverständnis?

Frühe Bildung: Interdisziplinäre Zeitschrift für Forschung, Ausbildung und Praxis
10.1026/2191-9186/a000515

Barbara Weiss, Carine Burkhardt Bossi und Sonja Perren

Mehr soziale Kompetenzen durch Fantasiespiel?: Bedeutung der Fantasiespielqualität für die soziale Entwicklung von Vorschulkindern

Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik
https://www.szh.ch/de/edition-szh-csps/zeitschrift

Eveline Gutzwiller-Helfenfinger und Sonja Perren

Tempted to join in or not?: Moral temptation and self-reported behaviour in bullying situations

The British Journal of Developmental Psychology
10.1111/bjdp.12348

Sonja Perren, Carine Burkhardt Bossi und Karina Iskrzycki

Frühe Kindheit binational: Vernetzung zwischen Wissenschaft und Praxis

Jahresbericht PHTG 2019: Im Fokus: Berufsfeldorientierung
10.57668/phtg-000032

Tatiana Diebold und Sonja Perren

The impact of childcare-group situational age composition on caregiver-child interactions

European Journal of Developmental Psychology
10.1080/17405629.2019.1699050

Ann-Kathrin Jaggy, Tim Mainhard, Fabio Sticca und Sonja Perren

The emergence of dyadic pretend play quality during peer play: The role of child competence, play partner competence and dyadic constellation

Social Development
10.1111/sode.12445

Isabelle Kalkusch, Ann-Kathrin Jaggy, Carine Burkhardt Bossi, Barbara Weiss, Fabio Sticca und Sonja Perren

Promoting Social Pretend Play in Preschool Age: Is Providing Roleplay Material Enough?

Early Education and Development
10.1080/10409289.2020.1830248

Ann-Kathrin Jaggy, Sonja Perren und Fabio Sticca

Assessing Preschool Children's Social Pretend Play Competence: An Empirical Comparison of Three Different Assessment Methods

Early Education and Development
10.1080/10409289.2020.1712633

Sonja Perren, Ann-Kathrin Jaggy, Isabelle Kalkusch, Carine Burkhardt Bossi, Barbara Weiss und Fabio Sticca

Die Relevanz des Fantasiespiels für die sozial-emotionale Entwicklung von Spiellgruppenkindern: Schlussbericht


Sonja Perren, Fabio Sticca, Barbara Weiss und Carine Burkhardt Bossi

Let us play together!: Can play tutoring stimulate children’s social pretend play level?

Journal of Early Childhood Research
10.1177/1476718X19849248

Jan Keil, Sonja Perren, Andrea Schlesier-Michel, Fabio Sticca, Susan Sierau, Annette M. Klein, Nikolaus Steinbeis, Kai von Klitzing und Lars O. White

Getting less than their fair share: Maltreated youth are hyper‐cooperative yet vulnerable to exploitation in a public goods game

Developmental Science
10.1111/desc.12765

Barbara Weiss und Sonja Perren

"Ich will spielen!": Ein begründetes kindliches Bedürfnis und wie es unterstützt werden kann

Frühe Kindheit: Die ersten sechs Jahre
https://liga-kind.de/zeitschrift_info/

Annette M. Klein, Andrea Schlesier-Michel, Yvonne Otto, Lars O. White, Anna Andreas, Susan Sierau, Sarah Bergmann, Sonja Perren und Kai von Klitzing

Latent trajectories of internalizing symptoms from preschool to school age: A multi-informant study in a high-risk sample

Development and psychopathology
10.1017/S0954579418000214

Yvonne Reyhing, Doris Frei, Carine Burkhardt Bossi und Sonja Perren

Die Bedeutung situativer Charakteristiken und struktureller Rahmenbedingungen für die Qualität der unterstützenden Fachkraft-Kind-Interaktion in Kindertagesstätten.

Zeitschrift für Pädagogische Psychologie
10.1024/1010-0652/a000233

Gijs Huitsing, Marijtje A. J. van Duijn, Tom A. B. Snijders, Françoise D. Alsaker, Sonja Perren und René Veenstra

Self, peer, and teacher reports of victim‐aggressor networks in kindergartens

Aggressive Behavior
10.1002/ab.21817


Thorsten Mikoteit, Serge Brand, Sonja Perren, Agnes von Wyl, Kai von Klitzing, Jennifer Kurath, Edith Holsboer-Trachsler und Martin Hatzinger

Visually detected non-rapid eye movement stage 2 sleep spindle density at age five years predicted prosocial behavior positively and hyperactivity scores negatively at age nine years

Sleep Medicine
10.1016/j.sleep.2018.03.028

Anna Andreas, Lars O. White, Susan Sierau, Sonja Perren, Kai von Klitzing und Annette M. Klein

Like mother like daughter, like father like son?: Intergenerational transmission of internalizing symptoms at early school age: a longitudinal study

European child & adolescent psychiatry
10.1007/s00787-017-1103-y

Monique Maute und Sonja Perren

Ignoring children's bedtime crying: The power of western-oriented beliefs

Infant Mental Health Journal
10.1002/imhj.21700

Taniesha Burke, Leon Kuczynski und Sonja Perren

An Exploration of Jamaican Mothers’ Perceptions of Closeness and Intimacy in the Mother: Child Relationship during Middle Childhood

Frontiers in psychology
10.3389/fpsyg.2017.02148

Carine Burkhardt Bossi, Sonja Perren und Barbara Weiss

Der Relefant

Schulblatt des Kantons Thurgau
10.57668/phtg-000100

Sonja Perren und Tatiana Diebold

Soziale Kompetenzen sind bedeutsam für gelingende Peerbeziehungen und Wohlbefinden in der Kindertagesstätte

Frühe Kindheit: Die ersten sechs Jahre
https://liga-kind.de/zeitschrift_info/

Sonja Perren, Sandra Herrmann, Irina Iljuschin, Doris Frei, Carolin Körner und Fabio Sticca

Child-centred educational practice in different early education settings: Associations with professionals' attitudes, self-efficacy, and professional background

Early Childhood Research Quarterly
10.1016/j.ecresq.2016.07.001

Taniesha Burke, Fabio Sticca und Sonja Perren

Everything’s Gonna be Alright!: The Longitudinal Interplay among Social Support, Peer Victimization, and Depressive Symptoms

Journal of Youth and Adolescence: A Multidisciplinary Research Publication
10.1007/s10964-017-0653-0



Sonja Perren, Doris Frei und Sandra Herrmann

Pädagogische Qualität in frühkindlichen Bildungs- und Betreuungseinrichtungen in der Schweiz: Erste Erfahrungen und Befunde mit dem CLASS Toddler Beobachtungsverfahren

Frühe Bildung: Interdisziplinäre Zeitschrift für Forschung, Ausbildung und Praxis
10.1026/2191-9186/a000242

Dena Sadeghi Bahmani, Martin Hatzinger, Markus Gerber, Sakari Lemola, Peter J. Clough, Sonja Perren, Kay von Klitzing, Agnes von Wyl, Edith Holsboer-Trachsler und Serge Brand

The Origins of Mental Toughness: Prosocial Behavior and Low Internalizing and Externalizing Problems at Age 5 Predict Higher Mental Toughness Scores at Age 14

Frontiers in psychology
10.3389/fpsyg.2016.01221


Fabio Sticca, Katja Machmutov, Ariane Stauber, Sonja Perren, Benedetta Emanuela Palladino, Annalaura Nocentini, Ersilia Menesini, Lucie Corcoran und Connor Mc Guckin

The Coping With Cyberbullying Questionnaire: Development of a New Measure

Societies
10.3390/soc5020515

Eva Müller, Corina Wustmann Seiler, Sonja Perren und Heidi Simoni

Young Children’s Self-Perceived Ability: Development, Factor Structure and Initial Validation of a Self-Report Instrument for Preschoolers

Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment
10.1007/s10862-014-9447-9

Shelley Hymel und Sonja Perren

Introduction to the Special Issue: Moral Disengagement and Aggression in Children and Youth

Merrill-Palmer Quarterly: Journal of Developmental Psychology
10.13110/merrpalmquar1982.61.1.0001


Serge Brand, Martin Hatzinger, Christina Stadler, Margarete Bolten, Agnes von Wyl, Sonja Perren, Kai von Klitzing, Stephanie Stadelmann und Edith Holsboer-Trachsler

Does objectively assessed sleep at five years predict sleep and psychological functioning at 14 years?: Hmm, yes and no!

Journal of Psychiatric Research
10.1016/j.jpsychires.2014.10.007

Thorsten Mikoteit, Serge Brand, Johannes Beck, Sonja Perren, Agnes von Wyl, Kai von Klitzing, Edith Holsboer-Trachsler und Martin Hatzinger

Visually detected NREM Stage 2 sleep spindles in kindergarten children are associated with stress challenge and coping strategies

World Journal of Biological Psychiatry
10.3109/15622975.2011.562241

Eva Müller und Sonja Perren

Coherence and Content of Conflict-Based Narratives: Associations to Family Risk and Maladjustment

Journal of Family Psychology
10.1037/a0037845

Martin Hatzinger, Serge Brand, Sonja Perren, Agnes Von Wyl, Stephanie Stadelmann, Kai von Klitzing und Edith Holsboer-Trachsler

In pre-school children, sleep objectively assessed via actigraphy remains stable over 12 months and is related to psychological functioning, but not to cortisol secretion

Journal of Psychiatric Research
10.1016/j.jpsychires.2014.04.008

Conor McGuckin, Sonja Perren, Lucie Corcoran, Helen Cowie, Francine Dehue, Anna Ševčíková, Panayiota Tsatsou und Trijntje Völlink

Coping with cyberbullying: how can we prevent cyberbullying and how victims can cope with it

Cyberbullying through the new media: findings from an international network

Sabrina Ruggieri, Thomas Friemel, Fabio Sticca, Sonja Perren und Françoise D. Alsaker

Selection and influence effects in defending a victim of bullying: The moderating effects of school context

Procedia - Social and Behavioral Sciences
10.1016/j.sbspro.2013.05.060

Theda Radtke, Urte Scholz, Roger Keller, Sonja Perren und Rainer Hornung

German-Language Version of the Compensatory Health Belief Scale: Assessing Its Psychometric Properties

Zeitschrift für Gesundheitspsychologie
10.1026/0943-8149/a000100

Thorsten Mikoteit, Serge Brand, Johannes Beck, Sonja Perren, Agnes von Wyl, Kai von Klitzing, Edith Holsboer-Trachsler und Martin Hatzinger

Visually detected NREM Stage 2 sleep spindles in kindergarten children are associated with current and future emotional and behavioural characteristics

Journal of Sleep Research
10.1111/j.1365-2869.2012.01058.x

Fabio Sticca, Sonja Perren, Sabrina Ruggieri und Françoise D. Alsaker

Longitudinal risk factors for cyberbullying in adolescence

Journal of Community and Applied Social Psychology
10.1002/casp.2136

Fabio Sticca, Françoise D. Alsaker und Sonja Perren

Always on: Cybermobbing in der modernen Gesellschaft

Familiendynamik: Systemische Praxis und Forschung
10.21706/fd

Fabio Sticca und Sonja Perren

The Chicken and the Egg: Longitudinal Associations Between Moral Deficiencies and Bullying; A Parallel Process Latent Growth Model

Merrill-Palmer Quarterly: Journal of Developmental Psychology
10.13110/merrpalmquar1982.61.1.0085

Fabio Sticca und Sonja Perren

Is cyberbullying worse than traditional bullying?: Examining the differential roles of medium, publicity, and anonymity for the perceived severity of bullying

Journal of Youth and Adolescence: A Multidisciplinary Research Publication
10.1007/s10964-012-9867-3

Martin Hatzinger, Serge Brand, Sonja Perren, Agnes Von Wyl, Stephanie Stadelmann, Kai von Klitzing und Edith Holsboer-Trachsler

In pre-school children, sleep objectively assessed via sleep-EEGs remains stable over 12 months and is related to psychological functioning, but not to cortisol secretion

Journal of Psychiatric Research
10.1016/j.jpsychires.2013.08.007

Martin Hatzinger, Serge Brand, Sonja Perren, Agnes von Wyl, Stephanie Stadelmann, Kai von Klitzing und Edith Holsboer-Trachsler

In pre-school children, cortisol secretion remains stable over 12 months and is related to psychological functioning and gender

Journal of Psychiatric Research
10.1016/j.jpsychires.2013.05.030

Sonja Perren, Idean Ettekal und Gary Ladd

The impact of peer victimization on later maladjustment: mediating and moderating effects of hostile and self-blaming attributions

Journal of Child Psychology and Psychiatry
10.1111/j.1469-7610.2012.02618.x

Sonja Perren, Lucie Corcoran, Helen Cowie, Francine Dehue, D'Jamila Garcia, Conor Mc Guckin, Anna Sevcikova, Panayiota Tsatsou und Trijntje Vollink

Coping with Cyberbullying: A Systematic Literature Review

Conference Proceedings - International Conference on Cyberbullying
http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/23800

Sonja Perren und Iren Graf

Nicht intendierte Effekte von Präventionsprogrammen

Prävention von Verhaltensauffälligkeiten bei Kindern und Jugendlichen: Programme auf dem Prüfstand

Sonja Perren, Christine Forrester-Knauss und Françoise D. Alsaker

Self- and other-oriented social skills: Differential associations with children's mental health and bullying roles

Journal for educational research online: JERO
10.25656/01:7053

Sonja Perren und Eveline Gutzwiller-Helfenfinger

Cyberbullying and traditional bullying in adolescence: Differential roles of moral disengagement, moral emotions, and moral values

European Journal of Developmental Psychology
10.1080/17405629.2011.643168

Sonja Perren, Lucie Corcoran, Helen Cowie, Francine Dehue, D'Jamila Garcia, Conor Mc Guckin, Anna Sevcikova, Panayiota Tsatsou und Trijntje Völlink

Tackling cyberbullying: Review of empirical evidence regarding successful responses by students, parents and schools

International Journal of Conflict and Violence
10.4119/ijcv-2919

Katja Machmutov, Sonja Perren, Fabio Sticca und Françoise D. Alsaker

Peer victimisation and depressive symptoms: Can specific coping strategies buffer the negative impact of cybervictimisation?

Emotional and Behavioural Difficulties: The Journal of the Association of Workers for Children with Emotional and Behavioural Difficulties
10.1080/13632752.2012.704310

Sonja Perren, Eveline Gutzwiller-Helfenfinger, Tina Malti und Shelley Hymel

Moral reasoning and emotion attributions of adolescent bullies, victims, and bully-victims

The British Journal of Developmental Psychology
10.1111/j.2044-835X.2011.02059.x

Christine Forrester-Knauss, Sonja Perren und Françoise D. Alsaker

Does body mass index in childhood predict restraint eating in early adolescence?

Appetite: Determinants and Consequences of Eating and Drinking
10.1016/j.appet.2012.08.026

Renate von Grünigen, Becky Kochenderfer-Ladd, Sonja Perren und Françoise D. Alsaker

Links between local language competence and peer relations among Swiss and immigrant children: The mediating role of social behaviour

Journal of School Psychology
10.1016/j.jsp.2011.09.005

Kai von Klitzing, Sonja Perren, Annette M. Klein, Stephanie Stadelmann, Lars O. White, Maureen Groeben, Edith Holsboer-Trachsler, Serge Brand und Martin Hatzinger

The interaction of social risk factors and HPA axis dysregulation in predicting emotional symptoms of five- and six-year-old children

Journal of Psychiatric Research
10.1016/j.jpsychires.2011.12.004

Martin Hatzinger, Serge Brand, Sonja Perren, Agnes von Wyl, Stephanie Stadelmann, Kai von Klitzing und Edith Holsboer-Trachsler

Pre-schoolers suffering from psychiatric disorders show increased cortisol secretion and poor sleep compared to healthy controls

Journal of Psychiatric Research
10.1016/j.jpsychires.2012.01.018

Sonja Perren, Tina Malti und Kristina McDonald

International research on peer relations in the 21st century: What’s new?

Jahrbuch Jugendforschung
10.1007/978-3-531-93116-6_11

Kai von Klitzing, Orla Doyle, Thomas Saïas, Tim Greacen, Susan Sierau und Sonja Perren

Early Prevention and Intervention Programs in Europe

Prevention and treatment

Sonja Perren

Entwicklungsprobleme im Autonomierungsprozess: Moderne Freiheiten und ihre potentiellen Risiken im Jugendalter

Sozialisation und Entwicklungsaufgaben Heranwachsender

Tina Malti und Sonja Perren

Social competence

Encyclopedia of Adolescence

Chantal Kroll, Roger Keller, Urte Scholz und Sonja Perren

Evaluating the decisional balance construct of the Transtheoretical Model: are two dimensions of pros and cons really enough?

International journal of public health
10.1007/s00038-010-0175-y

Maureen Groeben, Sonja Perren, Stephanie Stadelmann und Kai von Klitzing

Emotional symptoms from kindergarten to middle childhood: associations with self- and other-oriented social skills

European child & adolescent psychiatry
10.1007/s00787-010-0139-z

Sonja Perren, Julian Dooley, Thérèse Shaw und Donna Cross

Bullying in school and cyberspace: Associations with depressive symptoms in Swiss and Australian adolescents

Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health
10.1186/1753-2000-4-28

Sonja Perren, Roger Keller, Marco Passardi und Urte Scholz

Well-Being curves across transitions: The development of a retrospective measure

Swiss Journal of Psychology
10.1024/1421-0185/a000003

Melanie Braun, Urte Scholz, Barbara Bailey, Sonja Perren, Rainer Hornung und Mike Martin

Dementia caregiving in spousal relationships: A dyadic perspective

Aging & Mental Health
10.1080/13607860902879441

Urte Scholz, Roger Keller und Sonja Perren

Predicting behavioral intentions and physical exercise: A test of the health action process approach at the intrapersonal level

Health Psychology
10.1037/a0016088