10.3390/educsci14111214
Lars-Jochen Thoms, Tobias Rothlin, Mitra Purandare, Frieder Loch und Johannes Huwer
ChemStrucLearn – KI-basierte Bilderkennung zur Diagnose von Schülerfehlern beim Zeichnen von Strukturformeln
10.57668/phtg-000574
Julia Albicker, Elena Yanakieva, Vanessa Knittel, Vanessa Welker, Thomas Becka, Barbara Pampel, Annette Bieniusa, Johannes Huwer und Christoph Thyssen
Nichtgenerative KI im Biologieunterricht am Beispiel von Bilderkennung zur Blattbestimmung
10.57668/phtg-000577
Johannes Huwer, Sebastian Becker-Genschow, Christoph Thyssen, Lars-Jochen Thoms, Lena von Kotzebue, Alexander Finger, Erik Kremser, Sandra Berber, Mathea Brückner, Nikolai Maurer, Till Bruckermann und Monique Meier
Kompetenzen für den Unterricht mit und über Künstliche Intelligenz in den Naturwissenschaften: DiKoLAN
Science-Future-Lab – ein innovatives Lehr-Lern-Laborkonzept zur Integration von Zukunftstechnologien
10.57668/phtg-000576
Johannes Huwer, Sebastian Becker-Genschow, Christoph Thyssen, Lars-Jochen Thoms, Alexander Finger, Lena von Kotzebue, Erik Kremser, Monique Meier und Till Bruckermann
Kompetenzen für den Unterricht mit und über Künstliche Intelligenz: Perspektiven, Orientierungshilfen und Praxisbeispiele für die Lehramtsausbildung in den Naturwissenschaften
Impact and Classification of Augmented Reality in Science Experiments in Teaching - A Review
10.3390/educsci14070760
Mathea Brückner, Anna Henne, Johannes Huwer, Barbara Pampel, Lars-Jochen Thoms, Sabrina Syskowski, Manuel Krug, Nikolai Maurer, Daniel Braun, Simon Martin, Anja Beuter und Lisa Heim
DiKoLAN als Basis im Kompetenzzentrum MINT-ProNeD (Konstanz): Eine Vorstellung des Projekts MINT-ProNeD am Standort Konstanz
Exploring the Impact of Sustainable Entrepreneurial Role Models on Students’ Opportunity Recognition for Sustainable Development in Sustainable Entrepreneurship Education
10.3390/su16041484
Sabrina Syskowski, Chantal Lathwesen, Canan Kanbur, Antje Siol, Ingo Eilks und Johannes Huwer
Teaching with Augmented Reality Using Tablets, Both as a Tool and an Object of Learning
10.1021/acs.jchemed.3c00607
Gina Blick, Sabrina Syskowski, Philipp Möhrke, Sören Kannegieser, Johannes Huwer, Christoph Thyssen und Lars-Jochen Thoms
Project digiSTAR – digital augmented Science Teaching and Research
Computational Literacy as an Important Element of a Digitized Science Teacher Education: A Systematic Review of Curriculum Patterns in Physics Teacher Education Degrees in Germany
10.3390/educsci13101063
Christoph Thyssen, Alexander Finger, Sebastian Becker, Johannes Huwer, Till Bruckermann, Erik Kremser, Monique Meier, Lars-Jochen Thoms und Lena von Kotzebue
Die Lehrkräftebildung im Wandel – über welche digitalen Kompetenzen sollten angehende Lehrkräfte (in den Naturwissenschaften) verfügen?
Augmented Reality in the Science Classroom: Implementing Pre-Service Teacher Training in the Competency Area of Simulation and Modeling According to the DiKoLAN Framework
10.3390/educsci13101016
Valerie Czok, Manuel Krug, Sascha Müller, Johannes Huwer, Stefan Kruse, Wolfgang Müller und Holger Weitzel
A Framework for Analysis and Development of Augmented Reality Applications in Science and Engineering Teaching
A Combination of Real-World Experiments and Augmented Reality When Learning about the States of Wax: An Eye-Tracking Study
10.3390/educsci13020177
Erik Kremser, Christoph Thyssen, Johannes Huwer, Sebastian Becker, Till Bruckermann, Alexander Finger, Monique Meier, Lars-Jochen Thoms und Lena von Kotzebue
Ko2-DiLAN-P1: Förderung digitaler Kompetenzen im Physiklehramtsstudium
Computational literacy in science education: A systematic review
10.3389/feduc.2022.937048
Lars-Jochen Thoms, Erik Kremser, Lena von Kotzebue, Sebastian Becker, Christoph Thyssen, Johannes Huwer, Till Bruckermann, Alexander Finger und Monique Meier
A framework for the digital competencies for teaching in science education: DiKoLAN
10.1088/1742-6596/2297/1/012002
Manuel Krug, Valerie Czok, Sascha Müller, Holger Weitzel, Johannes Huwer, Stefan Kruse und Wolfgang Müller
Ein Bewertungsraster für Augmented-Reality-Lehr-Lernszenarien im Unterricht
Effekte von Augmented Reality (AR) zur Visualisierung eines dynamischen Teilchenmodells: virtuelle Modelle zum Anfassen
10.1002/ckon.202000046
Ceren Ester Karayel, Manuel Krug, Catherine Barth, Luisa Hoffmann und Johannes Huwer
ZuKon 2030: ein modularer Workshop zu den 17 globalen Nachhaltigkeitszielen
10.1002/ckon.202100087
Lukas Müller, Lars-Jochen Thoms, Philipp Möhrke, Anna Henne und Johannes Huwer
Erprobung neuer Konzepte in der universitären Lehrerbildung für den Erwerb digitaler Kompetenzen nach DiKoLAN: Entwicklung und Untersuchung der Wirksamkeit eines Lehr-Lernmoduls im Bereich Simulation und Modellierung
10.1002/ckon.202200022
Lars-Jochen Thoms, Sebastian Becker, Till Bruckermann, Alexander Finger, Johannes Huwer, Erik Kremser, Monique Meier, Christoph Thyssen und Lena von Kotzebue
Digitale Bildung: Kein Zusatz, sondern Basis
10.1002/nadc.20224124093
Ceren Ester Karayel, Manuel Krug, Luisa Hoffmann, Canan Kanbur, Catherine Barth und Johannes Huwer
ZuKon 2030: An Innovative Learning Environment Focused on Sustainable Development Goals
Schule in den Zeiten der Augmented Reality: Johannes Huwer erforscht, wie digitale Lernhilfen - insbesondere Augmented Reality - Lerneffekte verstärken können
The Framework DiKoLAN (Digital Competencies for Teaching in Science Education) as Basis for the Self-Assessment Tool DiKoLAN-Grid
10.3390/ educsci11120775
Alexander Finger, Lars-Jochen Thoms, Lena von Kotzebue, Monique Meier, Johannes Huwer, Till Bruckermann, Erik Kremser, Sebastian Becker und Christoph Thyssen
How to Teach Science Digitally!? Dikolan - A Framework for Pre-Service Teacher Education
DiKoLAN: A Framework to Identify and Classify Digital Competencies for Teaching in Science Education and to Restructure Pre-Service Teacher
https://www.learntechlib.org/p/219329/
Monique Meier, Christoph Thyssen, Sebastian Becker, Till Bruckermann, Alexander Finger, Erik Kremser, Lars-Jochen Thoms, Lena von Kotzebue und Johannes Huwer
Digitale Kompetenzen für das Lehramt in den Naturwissenschaften: Beschreibung und Messung von Kompetenzzielen der Studienphase im Bereich Präsentation
Using Augmented Reality to introduce the Bohr atomic model in 3D in the classroom: a study about learning effects and perception of students
10.21125/inted.2021.0378
Monique Meier, Lars-Jochen Thoms, Sebastian Becker, Alexander Finger, Erik Kremser, Johannes Huwer, Lena von Kotzebue, Till Bruckermann und Christoph Thyssen
Digitale Transformation von Unterrichtseinheiten: DiKoLAN als Orientierungs- und Strukturierungshilfe am Beispiel Low-Cost-Photometrie mit dem Smartphone
Competence Frameworks of Sustainable Entrepreneurship: A Systematic Review
10.3390/su132413734
Johannes Huwer, Catherine Barth, Antje Siol und Ingo Eilks
Nachhaltigkeitsbildung und Digitalisierung gemeinsam denken: Lernen mit und über den nachhaltigen Einsatz von Tablets am Beispiel einer Augmented-Reality-Lernumgebung
Developing Prospective Chemistry Teachers’ TPACK: A Comparison between Students of Two Different Universities and Expertise Levels Regarding Their TPACK Self-Efficacy, Attitude, and Lesson Planning Competence
10.1021/acs.jchemed.0c01296
Johann Seibert, Katrin Heuser, Vanessa Lang, Franziska Perels, Johannes Huwer und Christopher W. M. Kay
Multitouch Experiment Instructions to Promote Self-Regulation in Inquiry-Based Learning in School Laboratories
Digitalisation in Chemistry Education: Digitales Lehren und Lernen an Hochschule und Schule im Fach Chemie
10.31244/9783830994183
Vanessa Lang, Johann Seibert, Matthias Marquardt, Luisa Lauer, Markus Peschel, Franziska Perels, Christopher W. M. Kay und Johannes Huwer
Augmented Reality Lab License 2.0
10.57668/phtg-000317
Johann Seibert, Matthias Marquardt, Vanessa Lang, Luisa Lauer, Markus Peschel, Franziska Perels, Johannes Huwer und Christopher W. M. Kay
AR-MEI-SE: Augmented Reality Multitouch Experiment Instruction in Science Education
10.57668/phtg-000314
Isabel Schmoll, Christoph Thyssen, Christoph Vogelsang und Johannes Huwer
LEHRE:digital: Online-Plattform zum Erwerb digitaler Lehrkompetenz
10.57668/phtg-000313
Anna-Lisa Max, Isabel Schmoll, Pascal Uhl, Johannes Huwer, Sarah Lukas, Wolfgang Mueller und Holger Weitzel
Integration of a Teaching-Learning Lab and a Pedagogical Makerspace into a Module for Media Education for STEAM Teacher Students
10.21125/inted.2020.0645
Mike Barkim, Nadine Bergner, Leena Bröll, Johannes Huwer, Andreas Menne und Stefan Seegerer
Informatik für alle?!: Informatische Bildung als Baustein in der Lehrkräftebildung
10.17185/duepublico/73330
Christoph Thyssen, Lars-Jochen Thoms, Erik Kremser, Alexander Finger, Johannes Huwer und Sebastian Becker
Digitale Basiskompetenzen in der Lehrerbildung unter besonderer Berücksichtigung der Naturwissenschaften
Lehre:digital: Erwerb digitaler Lehrkompetenz im fächerübergreifenden Kontext Chemie, Biologie und Physik
10.17185/duepublico/73330
Johann Seibert, Felix Ollinger, Franziska Perels, Christopher W. M. Kay und Johannes Huwer
Promoting Self-Regulation with a Multitouch Experiment Instruction on the topic of water analysis
10.51724/ijpce.v12i4.127
Johann Seibert, Heike Luxenburger-Becker, Matthias Marquardt, Vanessa Lang, Franziska Perels, Christopher W. M. Kay und Johannes Huwer
Multitouch Experiment Instruction for a Better Learning Outcome in Chemistry Education
Promoting Education for Sustainable Development with an Interactive Digital Learning Companion Students Use to Perform Collaborative Phosphorus Recovery Experiments and Reporting
10.1021/acs.jchemed.0c00408
Sarah Lukas, Wolfgang Müller, Johannes Huwer, Christina Drüke-Noe, Ilka Koppel, Sandra Rebholz, Jörg Stratmann, Florian Theilmann und Holger Weitzel
Improving Students' TPaCK Through Learning Labs: The Implementation of Ichemlab and Steam Makerspace
10.21125/edulearn.2019.1611
Johannes Huwer, Thomas Irion, Sebastian Kuntze, Steffen Schaal und Christoph Thyssen
From TPaCK to DPaCK: Digitalization in Education Requires more than Technical Knowledge
EXPlainistry: Creating Documentation, Explanations, and Animated Visualizations of Chemistry Experiments Supported by Information and Communication Technology To Help School Students Understand Molecular-Level Interactions