Impact and Classification of Augmented Reality in Science Experiments in Teaching - A Review
10.3390/educsci14070760
Mathea Brückner, Anna Henne, Johannes Huwer, Barbara Pampel, Lars-Jochen Thoms, Sabrina Syskowski, Manuel Krug, Nikolai Maurer, Daniel Braun, Simon Martin, Anja Beuter und Lisa Heim
DiKoLAN als Basis im Kompetenzzentrum MINT-ProNeD (Konstanz): Eine Vorstellung des Projekts MINT-ProNeD am Standort Konstanz
Exploring the Impact of Sustainable Entrepreneurial Role Models on Students’ Opportunity Recognition for Sustainable Development in Sustainable Entrepreneurship Education
10.3390/su16041484
Sabrina Syskowski, Chantal Lathwesen, Canan Kanbur, Antje Siol, Ingo Eilks und Johannes Huwer
Teaching with Augmented Reality Using Tablets, Both as a Tool and an Object of Learning
10.1021/acs.jchemed.3c00607
Gina Blick, Sabrina Syskowski, Philipp Möhrke, Sören Kannegieser, Johannes Huwer, Christoph Thyssen und Lars-Jochen Thoms
Project digiSTAR – digital augmented Science Teaching and Research
Computational Literacy as an Important Element of a Digitized Science Teacher Education: A Systematic Review of Curriculum Patterns in Physics Teacher Education Degrees in Germany
10.3390/educsci13101063
Christoph Thyssen, Alexander Finger, Sebastian Becker, Johannes Huwer, Till Bruckermann, Erik Kremser, Monique Meier, Lars-Jochen Thoms und Lena von Kotzebue
Die Lehrkräftebildung im Wandel – über welche digitalen Kompetenzen sollten angehende Lehrkräfte (in den Naturwissenschaften) verfügen?
Augmented Reality in the Science Classroom: Implementing Pre-Service Teacher Training in the Competency Area of Simulation and Modeling According to the DiKoLAN Framework
10.3390/educsci13101016
Valerie Czok, Manuel Krug, Sascha Müller, Johannes Huwer, Stefan Kruse, Wolfgang Müller und Holger Weitzel
A Framework for Analysis and Development of Augmented Reality Applications in Science and Engineering Teaching
A Combination of Real-World Experiments and Augmented Reality When Learning about the States of Wax: An Eye-Tracking Study
10.3390/educsci13020177
Erik Kremser, Christoph Thyssen, Johannes Huwer, Sebastian Becker, Till Bruckermann, Alexander Finger, Monique Meier, Lars-Jochen Thoms und Lena von Kotzebue
Ko2-DiLAN-P1: Förderung digitaler Kompetenzen im Physiklehramtsstudium
Computational literacy in science education: A systematic review
10.3389/feduc.2022.937048
Lars-Jochen Thoms, Erik Kremser, Lena von Kotzebue, Sebastian Becker, Christoph Thyssen, Johannes Huwer, Till Bruckermann, Alexander Finger und Monique Meier
A framework for the digital competencies for teaching in science education: DiKoLAN
10.1088/1742-6596/2297/1/012002
Manuel Krug, Valerie Czok, Sascha Müller, Holger Weitzel, Johannes Huwer, Stefan Kruse und Wolfgang Müller
Ein Bewertungsraster für Augmented-Reality-Lehr-Lernszenarien im Unterricht
Effekte von Augmented Reality (AR) zur Visualisierung eines dynamischen Teilchenmodells: virtuelle Modelle zum Anfassen
10.1002/ckon.202000046
Ceren Ester Karayel, Manuel Krug, Catherine Barth, Luisa Hoffmann und Johannes Huwer
ZuKon 2030: ein modularer Workshop zu den 17 globalen Nachhaltigkeitszielen
10.1002/ckon.202100087
Lukas Müller, Lars-Jochen Thoms, Philipp Möhrke, Anna Henne und Johannes Huwer
Erprobung neuer Konzepte in der universitären Lehrerbildung für den Erwerb digitaler Kompetenzen nach DiKoLAN: Entwicklung und Untersuchung der Wirksamkeit eines Lehr-Lernmoduls im Bereich Simulation und Modellierung
10.1002/ckon.202200022
Lars-Jochen Thoms, Sebastian Becker, Till Bruckermann, Alexander Finger, Johannes Huwer, Erik Kremser, Monique Meier, Christoph Thyssen und Lena von Kotzebue
Digitale Bildung: Kein Zusatz, sondern Basis
10.1002/nadc.20224124093
Ceren Ester Karayel, Manuel Krug, Luisa Hoffmann, Canan Kanbur, Catherine Barth und Johannes Huwer
ZuKon 2030: An Innovative Learning Environment Focused on Sustainable Development Goals
Schule in den Zeiten der Augmented Reality: Johannes Huwer erforscht, wie digitale Lernhilfen - insbesondere Augmented Reality - Lerneffekte verstärken können
The Framework DiKoLAN (Digital Competencies for Teaching in Science Education) as Basis for the Self-Assessment Tool DiKoLAN-Grid
10.3390/ educsci11120775
Alexander Finger, Lars-Jochen Thoms, Lena von Kotzebue, Monique Meier, Johannes Huwer, Till Bruckermann, Erik Kremser, Sebastian Becker und Christoph Thyssen
How to Teach Science Digitally!? Dikolan - A Framework for Pre-Service Teacher Education
DiKoLAN: A Framework to Identify and Classify Digital Competencies for Teaching in Science Education and to Restructure Pre-Service Teacher
https://www.learntechlib.org/p/219329/
Monique Meier, Christoph Thyssen, Sebastian Becker, Till Bruckermann, Alexander Finger, Erik Kremser, Lars-Jochen Thoms, Lena von Kotzebue und Johannes Huwer
Digitale Kompetenzen für das Lehramt in den Naturwissenschaften: Beschreibung und Messung von Kompetenzzielen der Studienphase im Bereich Präsentation
Using Augmented Reality to introduce the Bohr atomic model in 3D in the classroom: a study about learning effects and perception of students
10.21125/inted.2021.0378
Monique Meier, Lars-Jochen Thoms, Sebastian Becker, Alexander Finger, Erik Kremser, Johannes Huwer, Lena von Kotzebue, Till Bruckermann und Christoph Thyssen
Digitale Transformation von Unterrichtseinheiten: DiKoLAN als Orientierungs- und Strukturierungshilfe am Beispiel Low-Cost-Photometrie mit dem Smartphone
Competence Frameworks of Sustainable Entrepreneurship: A Systematic Review
10.3390/su132413734
Johannes Huwer, Catherine Barth, Antje Siol und Ingo Eilks
Nachhaltigkeitsbildung und Digitalisierung gemeinsam denken: Lernen mit und über den nachhaltigen Einsatz von Tablets am Beispiel einer Augmented-Reality-Lernumgebung
Developing Prospective Chemistry Teachers’ TPACK: A Comparison between Students of Two Different Universities and Expertise Levels Regarding Their TPACK Self-Efficacy, Attitude, and Lesson Planning Competence
10.1021/acs.jchemed.0c01296
Johann Seibert, Katrin Heuser, Vanessa Lang, Franziska Perels, Johannes Huwer und Christopher W. M. Kay
Multitouch Experiment Instructions to Promote Self-Regulation in Inquiry-Based Learning in School Laboratories
Digitalisation in Chemistry Education: Digitales Lehren und Lernen an Hochschule und Schule im Fach Chemie
10.31244/9783830994183
Vanessa Lang, Johann Seibert, Matthias Marquardt, Luisa Lauer, Markus Peschel, Franziska Perels, Christopher W. M. Kay und Johannes Huwer
Augmented Reality Lab License 2.0
10.57668/phtg-000317
Johann Seibert, Matthias Marquardt, Vanessa Lang, Luisa Lauer, Markus Peschel, Franziska Perels, Johannes Huwer und Christopher W. M. Kay
AR-MEI-SE: Augmented Reality Multitouch Experiment Instruction in Science Education
10.57668/phtg-000314
Isabel Schmoll, Christoph Thyssen, Christoph Vogelsang und Johannes Huwer
LEHRE:digital: Online-Plattform zum Erwerb digitaler Lehrkompetenz
10.57668/phtg-000313
Anna-Lisa Max, Isabel Schmoll, Pascal Uhl, Johannes Huwer, Sarah Lukas, Wolfgang Mueller und Holger Weitzel
Integration of a Teaching-Learning Lab and a Pedagogical Makerspace into a Module for Media Education for STEAM Teacher Students
10.21125/inted.2020.0645
Mike Barkim, Nadine Bergner, Leena Bröll, Johannes Huwer, Andreas Menne und Stefan Seegerer
Informatik für alle?!: Informatische Bildung als Baustein in der Lehrkräftebildung
10.17185/duepublico/73330
Christoph Thyssen, Lars-Jochen Thoms, Erik Kremser, Alexander Finger, Johannes Huwer und Sebastian Becker
Digitale Basiskompetenzen in der Lehrerbildung unter besonderer Berücksichtigung der Naturwissenschaften
Lehre:digital: Erwerb digitaler Lehrkompetenz im fächerübergreifenden Kontext Chemie, Biologie und Physik
10.17185/duepublico/73330
Johann Seibert, Felix Ollinger, Franziska Perels, Christopher W. M. Kay und Johannes Huwer
Promoting Self-Regulation with a Multitouch Experiment Instruction on the topic of water analysis
10.51724/ijpce.v12i4.127
Johann Seibert, Heike Luxenburger-Becker, Matthias Marquardt, Vanessa Lang, Franziska Perels, Christopher W. M. Kay und Johannes Huwer
Multitouch Experiment Instruction for a Better Learning Outcome in Chemistry Education
Promoting Education for Sustainable Development with an Interactive Digital Learning Companion Students Use to Perform Collaborative Phosphorus Recovery Experiments and Reporting
10.1021/acs.jchemed.0c00408
Sarah Lukas, Wolfgang Müller, Johannes Huwer, Christina Drüke-Noe, Ilka Koppel, Sandra Rebholz, Jörg Stratmann, Florian Theilmann und Holger Weitzel
Improving Students' TPaCK Through Learning Labs: The Implementation of Ichemlab and Steam Makerspace
10.21125/edulearn.2019.1611
Johannes Huwer, Thomas Irion, Sebastian Kuntze, Steffen Schaal und Christoph Thyssen
From TPaCK to DPaCK: Digitalization in Education Requires more than Technical Knowledge
EXPlainistry: Creating Documentation, Explanations, and Animated Visualizations of Chemistry Experiments Supported by Information and Communication Technology To Help School Students Understand Molecular-Level Interactions